Efteling maakt trein elektrisch
De stoomtreinen van de Efteling die sinds de introductie in 1969 door steenkool werden aangedreven worden in de toekomst elektrisch. De Efteling wil klimaatneutraal zijn in 2030 en zelfs klimaatpositief in 2032. Daarbij was het uiteraard onontbeerlijk om de treinen, die dagelijks over een drieënhalf kilometer lang parcours door het park, duurzamer te maken.
Het vervangen zal stapsgewijs gebeuren. De eerste trein wordt geïntroduceerd tijdens de komende Winter Efteling. Het uiterlijk zal echter behouden blijven. De nostalgische ervaring zal gewaarborgd worden door toegevoegde showeffecten. De Efteling Stoomtrein Maatschappij blijft gewoon de Efteling Stoomtrein Maatschappij.
Huidige beleving behouden
Bij het vernieuwde ontwerp wordt de nostalgische sfeer en daarmee de huidige beleving zoveel mogelijk behouden. Dat was een belangrijk uitgangspunt in de opdracht voor de leverancier en smalspoor-specialist Alan Keef Ltd uit Herefordshire, Verenigd Koningkrijk. “We kijken er enorm naar uit om onze jarenlange ervaring en passie in te zetten voor dit prachtige project bij de Efteling”, vertelt Patrick Keef, Managing Director in dit familiebedrijf.
“Het is echt een bijzondere opdracht, waarbij we onze ruime ervaring in het elektrificeren van treinen goed kunnen inzetten. Uiteraard doen we dit met oog voor het unieke karakter van de stoomtreinen. We zorgen ervoor dat alle onderdelen blijven behouden ten behoeve van de historische waarde.” Alan Keef Ltd is geen onbekende voor de Efteling. In 1991 bouwde deze Britse leverancier de vierde en laatste locomotief voor de Efteling Stoomtrein Maatschappij, Trijntje. Het familiebedrijf is een autoriteit op gebied van smalspoor en vierde recent haar 50-jarig bestaan.